think....think...think.... " + " ?? why..??



Salam.. kawan-kawan semua.. da lame rasenye x update blog ni.. ermmmm sejak akhir ni agak sibuk ckit.. hujung minggu pun sentiasa di penuhi dengan aktiviti.. tp tak pe.. itu x bermaksud “jari-jari” ni akan berhenti dari menulis dalm blog ni yeahhhh!!!   ( semangat :-D ).. bermacam perkara yg berlaku di sekeliling kita, boleh dikongsikan dan dijadikan iktibar pada kita semua.. untuk kita kembali berfikir dan memuhasabah diri kan?? Selalu kita mendengar orang mengeluh dalam melakukan sesuatu perkara.. “saya tak boleh buat la..” “Saya ni pekerja biasa je..” “ini bukan kerja saya…!!!” sume benda saya kene buat.. itulah…inilah..” “kalau bagi gaji lebih tak pe jugak..” “ingat saya ni kuli dia ke??”. 
sudah menjadi tabiat manusia..suka membuat tanggapan “negatif” dalam sesuatu perkara, dalam erti kata lain.. “mengkritik”!!! manusia ni makhluk yang bertabiat dan beremosi, nak mengubah “tabiat” itu bukanlah suatu perkara yang mudah, jika kita selalu berfikiran negatif, natijahnye diri kita akan berterusan mengundur ke belakang kerana ia sudah menjadi tabiat dan sebati dalam  kita. Kita perlu mengubah diri kita kearah pemikiran serta perilaku yang positif..
Sikap yang  positif akan membuat kita bertemu dengan situasi-situasi positif, orang-orang positif dan perkara-perkara positif. Begitu juga sebaliknya. Sikap negatif akan membuat kita bertemu dengan situasi-situasi negatif, orang-orang negatif dan perkara-perkara negatif.
bersikap positif akan menjuruskan kita kearah pintu kejayaan. Sume orang dalam dunia ni mahukan kejayaan dan menolak kegagalan.
Bagaimana kita nak sentiasa bersikap positif??? Jawapannye mudah sahaja.. elakkan keraguan yang melampau dan maksimakan dalam diri kita untuk “bersangka baik” terhadap pelbagai perkara yang berlaku disekeliling kita. Memang lah.. ada juga di kalangan kita yang melakukan perbuatan buruk di depan mata kita. Tapi tak salahkan sekiranya kita mengambil 10% dari perspektif kita tu dengan bersangka baik. Secara tak langsung kita dapat membina peribadi kita yang positif dan dapat diterima oleh orang sekeliling kita.. so?? Let’s think positif k.. yeahhh!!!  hohohohoho... :-)




jangan "mem-bangau"..


salam kepada sumer kawan.. selepas menyambut aidilfitri yang mula.. aku harap korang berada dalam sihat dan kembali bersemangat untuk bekerja..not like me.. kene selsema skang ni.. huhuhu (~_^).. ermm dah lame rasanya x menulis dalam blog ni.. ari ni.. aku nak kongsikan satu istilah.." Mem-bangau ".. mesti korang pernah dengar lagu ni mase kecik-kecik dulu kan.. kite nyanyi same2 ea.. 1..2...3.. :-p


"bangau oh bangau... kenape kau kurus..
macam mana aku x kurus.. ikan x mau timbul..
ikan oh ikan.. kenape kau x mau timbul..
macam mana aku nak timbul.. rumput panjang sangat..
rumput oh rumput.. kenapa kau panjang sangat..
macam mana aku x panjang.. lembu x makan aku..
lembu oh lembu..kenape kau x makan rumput..
macam mana aku nak makan rumput.. perut aku sakit..
perut oh perut kenapa kau sakit..
macam mana aku x sakit.. makan nasi mentah..
nasi oh nasi.. kenape kau mentah..
macam mana aku x mentah.. api x masak aku..
api oh api.. kenape kau x masak..
macam mana aku nak masak.. hujan turun lebat..
hujan oh hujan.. kenapa kau turun lebat..
macam mana aku x turun lebat.. katak panggil aku..
katak oh katak.. kenapa kau panggil hujan..
macam mana aku x panggil hujan.. ular nak makan aku..
ular oh ular.. kenapa kau makan katak..
macam mana aku x makan.. memang makanan aku.. 


Jika ditetliti lagu ni mesti kita dapat satu intipati nasihat yang berguna pada diri kita sendiri..sama ada kita sedar atau tidak lagu ni sebenarnye nak menyedarkan kita tentang "jangan meletakkan kesalahan atau kekurangan kita pada orang lain"


Kita cepat lalai bila kita dah senang. Kita cepat menyalahkan takdir bila kita susah. Sebagai manusia beremosi, itulah kelemahan kita.
Maka, kita kena bijak mengawal emosi supaya kita boleh menarik situasi-situasi yang boleh membuat kita berjaya, bekerjasama dengan orang-orang yang membantu kita mencapai kejayaan dan bertemu perkara-perkara yang membuat kita cepat mencapai kejayaan.


Latih diri untuk tidak selalu menyalahkan - menyalahkan orang, menyalahkan situasi, menyalahkan perkara atau menyalahkan sesuatu benda. Jangan komen dan jangan banyak songeh. Lalui saja, kemudian jangan berhenti memfokus kepada apa yang kita mahu capai, iaitu matlamat kita.


Ujian akan menjadi sementara bila kita laluinya dengan sabar dan tenang. Andai kata kita menggelabah, marah atau tertekan, ujian yang datang makin bertambah bertimpa-timpa. Memula kita anggap ujian, tapi tertekan punya pasal, kita anggap ia satu musibah.Last-last, motivasi kita hilang entah ke mana.


Apa-apapun yang mendatang, apa-apapun yang berubah disekeliling kita, apa-apapun emosi yang menguasai kita, nak menghadapi semua tu pendirian kita kena teguh. Jiwa kita kena kuat. so.. jangan "mem-bangau" k.. (^_^)

Adakah anda berasa selesa dengan "keadaan" diri anda sekarang?

anda tetamu ke:-

Ada apa dengan blog ini?

salam... blog ini direka bertujuan untuk mengumpul seberapa ramai pelajar kaunseling yang ada khusus untuk mengemukakan pendapat.. idea dan pastinya cadangan-cadangan ataupun informasi yang berguna untuk semua. Semoga dengan adanya laman blog ini kita dapat memperhebatkan lagi kemudahan teknologi yang sedia ada dan seterusnya memperkasakan profesionalisma kaunselor di martabat dunia..